Hjem Salbrohave Det pædagogiske arbejde

Det pædagogiske arbejde

Børnehaven Salbrohave er en del af Landsbyordningen Salbrovad. Børnehavens mission er: "Vi klæder børnene på til resten af livet"

Børnehaven Salbrohave har et tæt samarbejde med resten af Landsbyordningen Salbrovad, hvor "den røde tråd i barnets liv" er i fokus.
Den røde tråd er styrende for dit barns udvikling igennem de forskellige afdelinger af Landsbyordningen Salbrovad. Det starter i dagplejen, der hver fredag har legestue i deres egen bygning i umiddelbar nærhed af børnehaven. Og der laves ofte fælles arrangementer mellem børnehavens yngstegruppe og dagplejen.
Ved hvert skift, f.eks. fra dagplejen til børnehaven eller børnehaven til skole, vil børnene altid have kendt personale at støtte sig til. Og der er en tryghed i, at børnene kender de fysiske rammer.

Børnehaven Salbrohave har 4 pædagogiske fokuspunkter:

• Natur - krop og bevægelse
    Grib dagen - dårligt vejr og rene flyverdragter eksisterer ikke i Salbrohaves terminologi.
    Udeliv appellerer til børn i bevægelse.
    Naturen som pædagogisk rum. Vi eksperimenterer med naturen og elementerne.
    Ild fænger, fascinerer og giver ro - bålet har en central rolle i dagligdagen med båldag, bålhytte og udendørs pizzaovn.

• Fællesskabet og individet: Børn i balance er et fælles ansvar
    Vi hylder det unikke - hvert barn har forskellige behov og personligheder.
    Det betydningsfulde fællesskab - i venskabet og fællesskabet udvikler barnet sig.
    Det kompetente møde - personalet er den gode rollemodel og skaber tætte relationer til børnene.
    Medbestemmelse - børnenes mening om valg af aktiviteter og legekammerater respekteres, med respekt for fællesskabet.
    Leg er drivkraften for oplevelser og læring.

• Personale og forældre
    Voksne, der tør - en vigtig ressource for børnene er et engageret personale.
    Den daglige dialog - Vi vægter den daglige dialog samt en årlig forældresamtale.
    Gensidig respekt - tillid, åbenhed og respekt og nøgleordrene som danner rammen om en åben og ærlig dialog.

• Nære relationer til lokalsamfundet - vi vægter at deltage i små og store lokale arrangementer
    Salbrovaddag - en årlig sommerfest, hvor landsbyordning, hal og lokale foreninger går sammen om en hyggelig dag for alle.
    Luciaoptog - som arrangeres af SFO'en
    Årsfest - arrangeres som et stort fælles arrangement med skolen.
    Koloni (maj) - heldagstur, med overnatning i børnehaven
    Gymnastik for børnehavebørn - sammen med den lokale idtrætsforening arrangeres gynastik i efterår/vinter sæsonen.
    Besøg på bondegård - Landsbyordningens nabo er en bondegård, hvor vi hjælper til med at passe og pleje kalvene

Salbrovad 28
5610 Assens